Goede service maar bijzonder hoe er met de defecte eCall wordt omgegaan voor de keuring
Ik ben netjes geholpen en de auto is na de beurt en APK weer top afgeleverd. Vriendelijke behulpzame jongeman bij de servicebalie.
Waarom dan toch maar een 7? De APK keuring. De eCall moet functioneren bij de keuring. Deze blijkt defect. Een nieuwe (tekorten aan materialen) kan niet geplaatst worden (€900,00). Er tijdelijk een nieuwe ingebouwd, gekeurd, oude teruggeplaatst voor een slordig bedrag van €75. Dit komt bij elke APK keuring terug.
M.i. is dit niet waar een APK voor bedoeld is. Maar men gaf aan dat het nu eenmaal zo moet en niet anders kan.
Aangezien ik al eens iets had gelezen heb ik dit neergelegd bij de ANWB.
Jos
ANWB Expert - 17 januari 2025
Het omschreven vroegtijdige defect én de zeer trage levering van het onderdeel is spijtig genoeg bekend. De ingreep van de dealer is feitelijk een noodgreep om de auto wel aan de goedkeuring te helpen, maar onderstreept wel 'n beetje de onmacht. Uiteraard is de verkeersveiligheid van het voertuig niet in het geding maar hier knelt de schoen toch enigszins wel. Enerzijds omdat het geen slijtage gerelateerd onderdeel is en gezien de meerdere klachten simpel gezegd een zwakke schakel, dat bij deze leeftijd niet de geest zou mogen geven. En anderzijds dat dit gebrekkige product én de gebrekkige levering u steeds een noodgreep oplevert van 75 euro. Wat mij betreft alle reden om de importeur hier óók over aan te spreken. U bent toch eigenlijk de dupe van een fabrikant die in meerdere opzichte steken laat vallen.
De dealer zou het knipperende lampje wél onklaar mogen maken. Dan voldoet de auto ook aan de APK. Maar de inzet is toch echt een in nood goed werkende e-call.
Gezien de reactie vanuit de ANWB vraag ik me af waarom er niet voor wordt gekozen voor de klantvriendelijke oplossing. Ik had van Peugeot toch wel iets meer verwacht. Het voelt erg unfair zoals het ook ging met de distibutierieriem.Het werkt niet zoals gedacht en of de consument maar even vaker wil vervangen. Tegemoetkomting in kosten? Service?