Een veel te hoge rekening voor slechte kwaliteit
Op 30 maart 2020 hebben wij ons bij De Hypotheker in Arnhem aangemeld. Op 2 april 2020 hebben wij ons kennismakingsgesprek gehad. Dit gesprek was via een videoverbinding. Deze werkwijze lijkt op de zelfzeker-werkwijze, maar de lijnen tussen de zelfzeker- en de jazeker-werkwijze zijn nogal dun en de werkwijze van zelfzeker is op hun site inmiddels weer aangepast. Via de bevestigingsmail voor het kennismakingsgesprek kregen wij het Dienstverleningsdocument waarin de kosten voor de dienstverlening worden vermeld: advieskosten en kosten gericht op afsluiten product gecombineerd is voor zelfzeker gemiddeld €1.495,- en jazeker €2.495,-. De hypotheekadviseur gaf tijdens het kennismakingsgesprek aan dat de dienstverlening ongeveer €2.500,- zou gaan kosten.
Op 8 december 2020 hebben wij onze officiële hypotheekaanvraag gedaan. Voor de bespreking konden wij kiezen tussen een onlinegesprek of een gesprek op kantoor. Wij hebben gekozen voor een gesprek op het kantoor op 12 december 2020 om 14:00 uur. We hadden haast, want op 14 januari 2021 liep de ontbindende voorwaarde af en op 21 januari 2021 moest de waarborgsom worden gestort.
De hypotheekadviseur was tijdens dat gesprek op 12 december 2020 totaal niet voorbereid. Hij had de documenten die wij hadden geüpload niet eerder doorgenomen, kon niet aangeven of wij alles compleet hadden, wist niets over zzp-ers en welke documenten zij voor de hypotheek moeten aanleveren, was mega traag, bleef maar doorpraten over het werk van mijn partner als zelfstandig fotografe en hoe wij onze vaste laten zouden kunnen blijven betalen als zij minder opdrachten zou krijgen of als wij kinderen zouden krijgen. Het enige wat wij wilden weten is, welke hypotheek kunnen we nemen en welke documenten moeten we aanleveren. Door het alsmaar praten en praten verdween mijn concentratie. Om 16:38 uur vraagt de hypotheekadviseur: “Oh ja, wil je even een definitief akkoord geven op onze dienstverlening via mijn computer? ...