Te veel programmawijzigingen Nieuw Zeeland november 2024
Ik heb deze Koning Aap reis uitgekozen omdat zij deze reis goed gedocumenteerd hadden in een uitgebreide pdf. Het aanvankelijk gepubliceerd programma zat goed in elkaar en zou het land van noord tot zuid aandoen, wat min of meer gebeurde, maar toch niet helemaal. Vragen voordien werden snel en correct beantwoord.
Na het boeken hebben ze op een aantal punten het reisschema gewijzigd en andere hotels/models gekozen dan aangegeven in de indicatieve lijst. Soms was dat overmacht (bvb ferry vaart niet, pad gesloten tgv slecht weer) maar soms ook niet. Mijn feedback gaat uiteraard enkel over dat laatste.
Hotels: in één geval was het verblijfshotel 40 km verder in een plaats die veel slechter gelegen lag dan het hotel uit de aanvankelijke lijst.
Reisroute: op drie punten gewijzigd, telkens werd een landschappelijk mooie route vervangen door een saaie(re).
De indruk leeft sterk dat deze aanpassingen gebeurden om zoveel mogelijk extra opties te laten boeken. Wie dat niet deed, moest dus tevreden zijn met minder dan aangegeven in het programma. In één geval werden zij aanvankelijk aan hun lot overgelaten en moest men maar een paar uur wachten tot het einde van de optionele activiteit, enkele uren later. De chauffeur deed dan wel moeite om voor zover zij dat kon en mocht doen (bvb ifv rij- en rusttijden) de nadelen van deze wijzigingen op te vangen. Het lijkt erop dat dit haar eigen initiatief was en niet dat van de lokale organisatie.
De geafficheerde prijs van de opties, on-line te boeken bij de locale organisatie was met een $-teken aangeduid. Achteraf bleek dat dit een Australische maatschappij was en geen Nieuw-Zeelandse. De aanrekeningen gebeurden in AUD en niet NZD zoals men had mogen verwachten, wat toch een aanzienlijke meerkost betekende. Gelukkig was ik selectief bij het kiezen van opties.
Ik ben blij dat ik het land bezocht heb, maar blijf toch met een onvoldaan gevoel zitten, te wijten aan de uitvoering van de reis.