OORDEELKUNDIG
De beoordelaar beoordelen. Daar valt wel iets over te zeggen. Ik vind het heel belangrijk dat consumenten hun oordeel kunnen geven over diensten en produkten. Voorbeeldje: mijn oude Vailliant cv-ketel van 28 jaar begon te dementeren. Dus tijd voor een vervanger. Omdat dit een aanschaf is waar je jarenlang plezier van wilt hebben, besloot ik een zoektocht op te zetten om dit doel te bereiken. Zo zag ik allerhande merken voorbijkomen die allemaal toeterden dat ze de beste en de zuinigste waren. Niet geloofwaardig, vond ik. Dus maar eens een duik genomen in de 'rievjoevs'. Als tekstschrijver en liefhebber van de NEEderlandse taal ben ik fel tegenstander van de veremarikanisering van onze mooie taal, vandaar deze strafspelling.
Ik besteedde weinig aandacht aan de positieve verhalen, ik richtte mij ook niet op de korte, negatieve uitingen, maar wel op de goed omschreven en gefundeerde beschrijvingen. En ook op de installateurs. Leverden ze vakwerk, losten ze problemen op en waren ze klantgericht. Zo vielen gevestigde merken en grote, landelijk opererende installateurs genadeloos door de mand en bleven er maar weinig over waaruit ik een verantwoorde keus kon maken. Die viel op Remeha, zeker niet de stilste, maar wel een kwalitatieve topper. En de installateur? Ik kwam terecht bij een eenpitter met een jarenlange ervaring, een grondige hekel aan de immer zwaarder wordende geld verslindende regelgeving, en een grote kennis van de Wondere Wereld van de Warmtetechniek en Waterhuishouding. Hij kwam vrijblijvend kijken en kon zich vinden in mijn keuze voor Remeha.
Op de afgesproken dag ging hij aan de slag en ik verleende hand- en spandiensten. Met verbazing en bewondering zag ik hoe hij tewerk ging. Alle leidingen werden strak en kaarsrecht aangebracht (over buigtechniek gesproken!) en na een paar uur was de klus geklaard. Hij nam de oude ketel mee, ruimde de rommel op en pakte daarna z’n stofzuiger om het karwei af te maken. De Remeha doet z’n werk nu twee jaar vlekkeloos.