Goede site Fijne app Eerlijk & duurzaam
Hi, bedankt voor review en fijn dat je alles zo goed ervaart. Dit soort reacties en een duurzame toekomst geven ons motivatie zo door te gaan.
Vanmiddag kreeg ik mail van Vandebron of ik een vast contract wilde afsluiten, waarbij ze me lekker wilden maken met een welkomstbonus. Maar er niet bij vertellen dat ze dan terugleververgoeding voor mijn zonnepanelen in rekening gaan brengen. Ik ben eens even gaan rekenen en zie dat mijn terugverdientijd voor de installatie op mijn niet ideaalgelegen dak dan zou verdubbelen van 8 naar 15/16 jaar. En dan houd ik nog niet eens rekening met de vervanging van de omvormer na ca. 10 jaar. Kortom, mijn terugverdientijd zou verdubbelen en mogelijk zou ik zelfs verlies gaan draaien op mijn zonnepanelen. Bovendien is dit eigenlijk een verkapte afschaffing van de salderingsregeling, waar feitelijk de Tweede Kamer over gaat. Hopelijk is er een partij die hier kamervragen over gaat stellen.
Hi MissSunshine, Bedankt voor je review. Het is onwaarschijnlijk dat deze kosten ervoor zouden zorgen dat je terugverdientijd zou gaan verdubbelen. De kosten zaten namelijk eerst in de stroomprijs verwerkt, waar we deze uit hebben gehaald en als los component hebben toegevoegd. Met de introductie van de vaste terugleveringskosten is er geen sprake van het omzeilen van de salderingsregels. De vaste terugleveringskosten zijn een aparte component en staan los van de salderingsregeling. Deze nieuwe kosten zijn gebaseerd op een vast tarief per dag en zijn verbruiksonafhankelijk. Saldering houdt in dat verbruiksafhankelijke tarieven tegen elkaar worden weggestreept op de jaarafrekening. Door onze salderingsregeling en de terugleververgoeding krijg je nog steeds een hele mooie vergoeding voor stroom die je teruglevert aan het net. Mocht je samen met ons willen berekenen wat dit voor jouw situatie betekent, dan staat onze klantenservice graag voor je klaar.
Na 7 jaar tevreden klant te zijn geweest bij VdBron ga ik nu weg, door de aangekondigde boete op terugleveren van zonne-energie. Als samenleving willen we dat de schoonste energie - van zon en wind - blijft worden afgenomen. Als er een overschot aan energie ontstaat op sommige momenten, willen we dat kolencentrales en gascentrales uitgezet worden. Zodat we volledig schone energie kunnen gebruiken op die momenten. De maatregel die VdBron nu wil opleggen aan haar klanten - betalen (!) voor terugleveren - heeft het tegenovergestelde effect. Zonnepanelen zullen worden uitgezet, mensen zullen wel drie keer nadenken voordat ze investeren in zonnepanelen op het dak. En ondertussen draaien de kolencentrales op volle kracht door. Het idealisme waardoor ik bij VDBron ben gekomen, lijkt te verdwijnen. De overname door Essent lijkt nu door te werken in de bedrijfsvoering. Het doel is niet langer om de energietransitie verder te helpen - dan zou je deze maatregel niet nemen. Het doel is nu om de winst te maximaliseren - zoals alle fossiele energiebedrijven nastreven. Erg jammer dit, ik hoop op een nieuwe speler op de energiemarkt die wèl echt gaat voor schone energie.
Door Vandebron (ze kunnen hun naam beter veranderen naar "alleenvanonzebron") wordt eenzijdig de contractvoorwaarden aangepast tijdens een lopende jaarperiode (maart-'23 tot maart-'24). Hierdoor worden wij geconfronteerd met letterlijk honderden Euro's aan onverwachte kosten in de vorm van een "terugleverboete", en doordat ze het aan het einde van de zomer communiceren zitten wij klem als wij onze geleverde stroom nog willen kunnen salderen over de wintermaanden. Ik zou er nog begrip voor op kunnnen brengen als ze de terugleverboete pas vanaf de eerstevolgende jaarafrekening in zouden laten gaan, dan geven ze de consument nog een keuze, maar op dit moment komen ze op mij over als onbetrouwbare energie-boefjes die graag extra omzet binnenhalen ten koste van hun klanten die gewoon wettelijk hun energie willen salderen. Samengevat: Bijzonder onbetrouwbare partij en ze zadelen je spontaan op met nieuwe boetes en heffingen. Zeker geen aanbeveling. Pas ook op met hun moederbedrijf Essent, want dit voelt als een proefballonnetje om de daadkracht van de ACM te testen.
Hi Sebastiaan, bedankt voor je review. De vaste terugleveringskosten gaan gelden als je in een variabel contract zit of je je contract verlengt of afsluit na 14 augustus 2023. Zit je momenteel in een vast contract voor 1 of 3 jaar, dan gaan de vaste terugleveringskosten gelden als je vaste contract afloopt. Het is mogelijk dat je dan je contract verlengt of in een variabel contract verder gaat, in beide gevallen gaan de vaste terugleveringskosten gelden. Het is dus inderdaad zo dat bij een vast contract dit pas na afloop gaat gelden. Stuur ons gerust een privébericht om te dubbelchecken wat dit voor jouw situatie betekent.
Die enkele keer dat ik een vraag heb, of zoals recent wil verlengen, krijg ik altijd een vriendelijke call center medewerker aan de lijn. Die luistert echt naar wat ik wil en doet dan zijn best om dat goed te regelen. In het landschap van mega-energieleveranciers vind ik vandebron al jaren een verademing. Nog los van de goede stroom die ik krijg. Ik vind vandebron's tarieven altijd redelijk tot goed.
Hi Karin, bedankt voor review en fijn dat je alles zo goed ervaart. Daar doen we het voor!
VandeBron (Essent) komt blijkbaar niet helemaal uit met de kosten op dagen dat het aanbod groene stroom hoog is, en proberen die kosten nu af te wentelen op zonnepanelenbezitters. Ze hebben zelf wind- en zonneparken, maar vinden het niet logisch om daar wat in terug te snoeien. De particuliere zonnepanelen-eigenaar moet nu gaan betalen over elke kWh die via de meter terug het net in gaat, ongeacht of deze via salderen later weer wordt verbruikt. Het ergste is: ze zijn niet eerlijk in het narratief. Ze hebben er voor de onduidelijkheid een gestaffeld systeem van gemaakt, maar je kunt gewoon terugrekenen wat dat per kWh is. Vooral een bedrijf met een heel groen marketingpraatje. Deze extra heffing is ook helemaal niet bedoeld om netcongestie op te lossen (dat is ook helemaal niet de verantwoordelijkheid van VandeBron), maar om de lagere winsten te compenseren. Niks groens aan.
Hi Thea, bedankt voor je reactie. Allereerst hebben wij geen eigen zonne- en windparken, wij sluiten hooguit producenten aan op ons platform. Die gaan hoe dan ook terugleveren aan het net. Meer groene energie is ook gewoon nodig, alleen is de uitdaging nu om het op de juiste momenten beschikbaar te maken. Producenten die hun stroom verkopen ontvangen de zogenaamde EPEX-uurprijzen: ofwel, de geldende tarieven op dat moment. Die krijgen dus ook weinig op momenten van piekbelasting. We werken wel hard met onze partners samen om de piekbelasting te verminderen, bijvoorbeeld door batterijen te plaatsen of te werken aan curtailment: het uitzetten van de panelen op momenten van piekbelasting. In een dynamisch contract krijgen consumenten ook niet te maken met vaste terugleveringskosten, omdat de vergoeding voor teruglevering altijd gelijk is aan de inkoopprijs op dat moment. Dat is eigenlijk vergelijkbaar met hoe producenten een vergoeding ontvangen. We hebben de verborgen kosten die nu opgesloten zitten in de stroomprijs verwijderd en deze als een los component toegevoegd. Onze stroomprijs is daarom met ruim 30% gezakt. De nieuwe vaste terugleveringskosten worden nu alleen nog betaald door klanten met zonnepanelen. De hoogte hiervan hangt af van hoeveel je teruglevert. Dit is eerlijk en zorgt ervoor dat de buurman zonder zonnepanelen niet meer betaalt door middel van verborgen kosten met de andere buurman die wel zonnepanelen heeft. Dit is eerlijker en transparanter en we verwachten dat alle energiemaatschappijen zullen volgen. Het is dus niet per definitie zo dat je meer gaat betalen. De meeste klanten komen goedkoper uit. De klanten die voor extra kosten zorgen gaan deze nu zelf betalen. Waarom deze klanten met zonnepanelen voor extra kosten zorgen kun je teruglezen op https://vandebron.nl/blog/vaste-terugleveringskosten
Vaste terugleveringskosten voor de paar momenten dat het net vol zit doorberekenen aan de consument, met hoge bedragen is ronduit schandalig.
Hi Jules, alle energieleveranciers kampen met dezelfde uitdaging. Op dit moment worden klanten met zonnepanelen door veel andere leveranciers zelfs buiten de deur gehouden. Dit vinden wij niet eerlijk. Vandebron voert daarom versneld deze verandering door voor zonnepaneel klanten om hen toch een interessant en eerlijk aanbod te kunnen bieden. Wij zetten de deur juist wagenwijd open voor klanten met zonnepanelen omdat zij actief bijdragen aan de energietransitie. Daar zijn wij natuurlijk superblij mee en heel trots op. De verwachting is dat andere leveranciers dit ook gaan doen. We zien dat andere leveranciers ook op zoek zijn naar manieren om met deze kosten om te gaan. De verwachting is dat ook de proposities voor zonnepaneel-eigenaren worden aangepast. Wij kiezen nu al bewust voor deze manier, zodat we zonnepaneel-eigenaren een interessant aanbod kunnen blijven bieden. Bovendien is hiermee onze stroomprijs flink gedaald, waardoor veel klanten juist voordeliger uit zijn. Mocht je hier nog vragen over hebben, stuur ons gerust een bericht.
Genoegzaam bekend. Zie de plotsklaps aangekondigde stappen om consumenten op te zadelen met extra kosten tot liefst 46 euro per maand. Schandalige club.
Alles is makkelijk te regelen en bij vragen reageert de klantenservice snel en adequaat.
Hi Jenny, bedankt voor je reactie. Fijn dat je dit zo ervaart!
We waren heel blij met vandebron maar... Hoe is het mogelijk dat ons jaren een worst is voorgehouden om te investeren in zonnepanelen, goed voor het milieu en goed voor je portemonnee. Vorig jaar hebben we ook geïnvesteerd in zonnepanelen ondanks de in zicht zijnde salderingstop. Volgens vandebron zou deze (flinke) investering nog steeds veel voordeel opleveren en ach er zou wel een oplossing voor komen. Helaas is de oplossing een per direct ingaande boete op teruglevering van zonne-energie. In plaats van het beloofde voordeel worden we gestraft voor teveel teruglevering. Klanten zonder zonnepanelen worden nu bevoordeeld, goedkope energie en geen boeteheffing. Waarom deze belachelijke strafregel? Ziet vandebron haar kans schoon nu er weer een demissionair kabinet is?
Hi Luc, we snappen je reactie. Gelukkig blijven zonnepanelen wel gewoon rendabel en duurzaam. Het rendement wat je er nu opgemaakt werd was echter niet eerlijk. Dit werd betaald door de klanten zonder zonnepanelen. Deze kosten waren voorheen verborgen in de stroomprijs, die nu significant lager is geworden. Het is dus niet per definitie zo dat je meer gaat betalen. De meeste klanten komen goedkoper uit. De klanten die voor extra kosten zorgen gaan deze nu zelf betalen. Mocht je hier nog vragen over hebben, stuur ons gerust een bericht!
Eerst met mooie verhalen je lokken en dan, als het verdienmodel van de maatschappij niet meer klopt de zonnepanelenbezitter laten betalen en dat verkopen met een zielig verhaal dat de arme mensen die geen panelen hebben dat moeten betalen. Ik betaal ook voor kinderopvang en het geen kinderen, mijn ziekenfondspremie gaat ook naar mensen die roken en ik rook niet en zo kan ik nog even doorgaan. Zoek snel een maatschappij die wel investeert in opslag en gebruik van overtollige energie (buurtaccu's, waterstofproductie) zodat de piekstroom efficiënt en grootschaliger kan worden benut in plaats van iedere klant hier zelf voor te laten opdraaien.
Hi Niek, bedankt voor je review. We hebben de verborgen kosten die nu opgesloten zitten in de stroomprijs verwijderd en deze als een los component toegevoegd. Onze stroomprijs is daarom met ruim 30% gezakt. De nieuwe vaste terugleveringskosten worden nu alleen nog betaald door klanten met zonnepanelen. De hoogte hiervan hangt af van hoeveel je teruglevert. Dit is eerlijk en zorgt ervoor dat de buurman zonder zonnepanelen niet meer betaalt door middel van verborgen kosten met de andere buurman die wel zonnepanelen heeft. Dit is eerlijker en transparanter en we verwachten dat alle energiemaatschappijen zullen volgen. Het is dus niet per definitie zo dat je meer gaat betalen. De meeste klanten komen goedkoper uit. Daarnaast werken we ook hard aan oplossingen om beter en slimmer met energie om te gaan, zoals curtailment en batterij-opslag. Mocht je hier meer over willen weten, kijk dan vooral ook eens op onze blog!
Gebeld voor een vast contract in plats van een variabel contract. Kreeg binnen een paar minuten de beloofde mail met het aanbod. TOP
Hoi Cor, dank je wel voor je positieve review! We zijn blij dat we snel aan je verzoek voor een vast contract konden voldoen.
Sind 1 juni heb ik de elektriciteit opgezegd, tot op heden geen eindnota mogen ontvangen. Ze zeggen dat ze dit binnen 6 weken doen ,dat klopt dus niet. Na veel hoge voorschotten te hebben betaald, ontvang ik geld terug, tot op heden geen cent gezien. Klantenservice kan ik me ook niet helpen omdat deze geen contact hebben met de financiele administratie. Zij kunnen niet escaleren en geven de standaard antwoorden.
Hi Wim, bedankt voor je beoordeling. Onze excuses voor het ongemak dat je hebt ervaren met betrekking tot de vertraging bij het ontvangen van de eindnota en terugbetaling. Dat is natuurlijk niet de bedoeling! In verband met privacy kunnen we je helaas via deze weg niet verder helpen. We zouden je daarom willen vragen contact op te nemen met onze klantenservice. Zij zullen je zaak monitoren en helpen je graag verder! We zijn maandag tot en met vrijdag bereikbaar tussen 09:00 en 17:00 uur op +0880 444 555 of per mail via [email protected].
Altijd goed bereikbaar (wachtrij verteld je ook hoeveelste je bent, erg fijn), vriendelijke service, superduidelijk in wat ze communiceren. Gewoon prettig!
Hi Jeroen, bedankt voor je goede beoordeling. We waarderen het om te horen dat je onze bereikbaarheid, communicatie en klantenservice zo op prijs stelt!
groen, niet duur en betrouwbaar
Bedankt voor je positieve review! We zijn blij om te horen dat je zo tevreden over ons bent.
Ben al jaren klant bij Van de Bron en er is altijd heldere communicatie over verbruik, tarieven. Daarnaast denkt bedrijf mee met mij als klant (over duurzaamheid). Altijd hele aardige en deskundige mensen aan de lijn.
Hi Harry, wat fijn om te lezen dat je al jaren klant en tevreden bent :) Heldere communicatie en met je meedenken vinden wij ook erg belangrijk! Bedankt voor je positieve beoordeling 💚
Gerichte en concrete invulling van mijn vragen zonder nutteloze franje en versiering. Aandachtspunt is dat bij verlenging de cashback regeling automatisch wordt meegenomen. Nu dien ik dat via een tweede contactstation zelf op te pakken, daar gaat voor niemand toegevoegde waarde vanuit.
Hi Jan-Michiel, bedankt voor je beoordeling. Fijn dat je gerichte en concrete antwoorden krijgt op je vragen. Vervelend dat het niet gelijk goed is gegaan met de cashback regeling bij het verlengen van je contract. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Onze excuses voor het ongemak! Gelukkig geef je aan dat het nu wel is opgelost en de cashback verwerkt is. Mochten er hier nog onduidelijkheden over zijn of mocht je andere vragen hebben, kun je altijd contact opnemen met onze klantenservice. Zij helpen je graag verder! Dit kan telefonisch via +0880 444 555, per mail naar [email protected] of via de livechat.
Ben nu 1 jaar klant, ben zeer tevreden over hun diensten. Ze zijn goed bereikbaar en hun verbruiksapp werkt heel handig.
Hi Liesbeth, bedankt voor je goede beoordeling. We zijn blij om te horen dat je al een jaar lang tevreden klant bij ons bent!
Goede ervaring
Hi Paul, bedankt voor je goede beoordeling. Mocht je nog feedback voor ons hebben horen we het graag!
Mijn vragen over een dynamisch contract werden adequaat beantwoord en er werd goed meegedacht.
Hi Flora, bedankt voor je goede beoordeling. We zijn blij om te horen dat je goed bent geholpen door onze klantenservice!
Ik ben al jaren klant bij Vandebron en heb daar nooit spijt van gehad. Heldere communicatie, leuke acties, scherpe prijzen en milieubewuste energieopwekking.
Hi Louise, bedankt voor je goede beoordeling. We zijn erg blij om te horen dat je al jaren tevreden bent over onze service!
Ik heb goede ervaringen met Vandebron. Betrouwbare leverancier van duurzame energie. Ook wisselen naar dynamisch contract ging heel soepel.
Hi Hans, bedankt voor je goede beoordeling. We zijn blij om te horen dat je tevreden over ons bent en dat de overstap naar een dynamisch contract soepel is verlopen.
Als je iets te vragen hebt krijg je duidelijke antwoorden. Draaien nergens omheen. Correct met het afgesproken contract.
Hi Jozee, bedankt voor je goede beoordeling. We zijn blij om te horen dat je onze service zo waardeert!
Had in goed overleg, december 2022 nog middenin de energiecrisis, mijn contract (na een aflopend 3-jaars contract) met een jaar verlengd. Toen ik later vernam dat een kennis met eenzelfde contractvoorstel maar 3 maanden later daarbij een premie aangeboden had gekregen, heb ik de vraag gesteld waarom dat bij de ene klant wel gebeurd was en bij de ander niet. Na een prettig telefonisch contact daarover kreeg ik alsnog een cashback toegekend!
Hi Klaas, bedankt voor je goede beoordeling. Fijn om te horen dat je het contact met onze klantenservice als positief hebt ervaren en dat jullie deze situatie goed hebben kunnen oplossen.
Binnen no-time mijn overstap geregeld.
Hi Henk, bedankt voor je positieve review! We zijn blij om te horen dat de overstap snel geregeld was. Mocht je in de toekomst tips hebben over hoe we onze service kunnen verbeteren horen we het graag.
• Iedereen mag een review schrijven zolang er wordt voldaan aan de gebruikersvoorwaarden en het privacybeleid
• We voeren geautomatiseerde en handmatige controles uit om valse reviews zoveel mogelijk tegen te gaan
• Reviews die op eigen initiatief zijn geschreven worden direct online getoond en binnen 72 uur geverifieerd
• Meer weten hoe deze reviewpagina tot stand komt? Lees dan hier meer.