Auto te mooi voorgespiegeld en ze vertellen geen eerlijk verhaal
Ik was geïnteresseerd in de aankoop van een Renault Kangoo uit 2010. Aangezien ik ruim 250 km van Winsum afwoon, wilde ik graag bevestiging over de staat van het voertuig. Tijdens een telefonisch gesprek met verkoper Kees werd aangegeven dat de distributieriem vervangen zou worden en de auto een nieuwe APK kreeg. Op de foto's leek het een heel nette auto en dit werd bevestigd door Kees. "Als u de auto ziet zult u er verliefd op worden, dat weet ik zeker, hij ziet er op basis van zijn leeftijd en km's heel mooi uit. Ik zie ze niet zo vaak in deze staat. En laat ik eerlijk zijn, er zit een klein deukje op de achterklep".
Op basis van de reviews en het verhaal van Kees toch maar de hele reis gemaakt. Bij inspectie van het voertuig bleek er veel meer aan te mankeren. Op meerdere plekken waren kleine deukjes, was de lak aangetast (Craquelé op de motorkap), waren een raamsponning en een deurrail door corrosie aangetast en stond de auto op 3 verschillende soorten banden. Daarnaast werkte de airco niet naar behoren. Maar nóg erger, op meerdere plekken was de lak compleet van het dak af (chemische reactie/vogelpoep?).
Toen ik Kees met deze waarnemingen confronteerde gaf hij aan dat hij dit niet eerder gezien had, ondanks dat het voertuig uitgebreid gewassen en gepoetst was. Hij kwam niet verder dan sorry en excuses en bleef volhouden dat het een nette auto was voor zijn leeftijd en km's. Ik snap dat als je een auto op leeftijd koopt, deze gebruiksporen heeft, maar wees daar dan eerlijk over in een telefonisch gesprek. Nu laat je een potentiele koper veel tijd en kosten maken, terwijl je hem eigenlijk om te tuin leidt.
In hun bedrijfsslogan staat: "Geen verrassingen, betrouwbaarheid en vakkundig; ervaar het zelf!" "Welnu ik heb het nu zélf ervaren: ze reageren slecht op mails, de staat van deze auto was écht een onaangename verrassing. Betrouwbaarheid is ver te zoeken, immers eerlijke voorlichting hoort daarbij en deze handelswijze is niet vakkundig.