Hoe wordt de reviewscore berekend?

Bij klantenvertellen staat vertrouwen op nummer één. Daarom vinden wij het belangrijk dat reviewers een helder beeld hebben van hoe wij te werk gaan en hoe hun review meetelt bij het bouwen van de reputatie van je favoriete bedrijf. Wanneer je een review schrijft, dan geef je een (totaal)score aan een bedrijf, middels 1 – 5 sterren. Naast de score, kan je ook je ervaring delen waardoor je je score verder kan toelichten. In dit artikel leren we hoe de totale score bij klantenvertellen berekend wordt, en ook nog eens de verschillen tussen de meerdere scores op het klantenvertellen platform.

Waarom staan er twee scores op de reviewpagina?

Bij klantenvertellen verzamelen wij niet enkel reviews, maar ook scores. Door het geven van een review, laat je direct een score achter middels sterren. Je kan de gehele shop, maar soms ook desbetreffende product reviewen middels een score! Dit worden productreviews genoemd. De review score wordt gegeven door klanten om de algemene ervaring met het bedrijf op te meten, middels het aanvinken van 1 – 5 sterren. Bij klantenvertellen wordt de gehele totaalscore berekend en de totaalscore van de afgelopen 12 maanden.

Hoe wordt de 12 maanden totaalscore berekend?

Het Google algoritme mag dan wel extreem complex en mysterieus zijn, maar bij klantenvertellen houden we het lekker simpel. De totaalscore berekend over de laatste 12 maanden is precies zoals het klinkt: het gemiddelde cijfer van alle scores die achtergelaten zijn in de laatste 12 maanden. Bij klantenvertellen vinden wij dat dit een zo accuraat mogelijk en up-to-date beeld schept over de klantentevredenheid van bedrijven.

Telt mijn score actief mee?

Zoals je ziet is de rekensom bij het berekenen van de totaalscore bij klantenvertellen totaal niet ingewikkeld. Dit maakt het niet enkel makkelijker voor ons, maar zorgt er ook nog eens voor dat de stem van elke reviewer – positief of negatief– meetelt. Wij vinden het belangrijk dat iedere stem gehoor krijgt bij klantenvertellen De klantenvertellen reviews zijn ook aanpasbaar: dus in het geval dat je verder geholpen wordt na het plaatsen van de reviews dan kun je die gewoonweg aanpassen.

Wat gebeurt er als ik een negatieve review achterlaat?

Een positieve of negatieve review maakt niet uit. Wanneer de review aan onze gebruikersvoorwaarden voldoet, wordt de review gewoon geplaatst. Fouten maken is menselijk, en dit kan ook gebeuren als bedrijf. Bij een negatieve ervaring is het logisch dat je meteen een negatieve review achterlaat. Wanneer je dit doet, krijgt het bedrijf in kwestie een melding van jouw review. Het kan zijn dat zij je verder willen helpen en dus met jou in contact treden. Nadat ze jou verder hebben geholpen, krijg jij de kans om je review aan te passen – ervan uitgaande dat je voldoende verder geholpen werd natuurlijk.

Kloppen al die positieve beoordelingen wel?

Elke webshop heeft af en toe te maken met kritische beoordelingen of ontevreden klanten. Op iedere review kan door het bedrijf gereageerd worden. Dit maakt zichtbaar hoe een bedrijf omgaat met kritiek en of klachten worden opgelost. Als je ziet dat een bedrijf in korte tijd veel beoordelingen heeft gekregen, kan dat komen doordat ze veel klanten tegelijk hebben gevraagd om een recensie te plaatsen. Webshops kiezen zelf wie ze uitnodigen voor een review, meestal zonder vooraf te weten hoe de ervaring van de klant was. We zorgen ervoor dat dit proces eerlijk blijft en hebben regelmatig overleg met onze klanten om ervoor te zorgen dat niet alleen goede klanten gevraagd worden voor een review. Dit voorkomt een eenzijdig en ongeloofwaardig beeld.

Hoe zorgen we voor betrouwbare reviews?

Wanneer je (online) een product bestelt bij een van onze klanten, word je uitgenodigd om een beoordeling achter te laten. Deze review bestaat vaak uit een korte vragenlijst, waarbij je de mogelijkheid hebt om een toelichting te geven. Klantenvertellen doet er alles aan om valse beoordelingen er uit te filteren door middel van ingebouwde barrières die nepreviews identificeren. Het is mogelijk om een beoordeling te rapporteren als je vermoedt dat deze niet echt is. Onze specialisten doen dan verder onderzoek. Beoordelingen kunnen niet worden aangepast of verwijderd door het bedrijf, alleen door de klant zelf. Meer informatie vind je hier.

Waarom kan ik maar één beoordeling plaatsen?

Klanten mogen één beoordeling per aankoop schrijven over hun ervaringen met een bedrijf om misbruik te voorkomen. Dit voorkomt dat tevreden klanten of bekenden van het bedrijf de reviewscore manipuleren. Het is wel mogelijk om meer dan één beoordeling te geven als je een ander product of een andere dienst bij hetzelfde bedrijf hebt afgenomen.

Kunnen klanten zelf beoordelingen aanpassen of verwijderen?

Beoordelingen kunnen niet worden aangepast of verwijderd door het bedrijf waar je een aankoop hebt gedaan. Bedrijven kunnen wel reageren op reviews om eventuele klachten op te lossen. Als klant kun je je review altijd zelf aanpassen als je ervaring verandert. Klantenvertellen verwijst bovendien altijd naar de originele beoordeling.

Staan er reviews op de reviewpagina waarvoor een incentive is ontvangen?

Via klantenvertellen is het niet enkel mogelijk om shopreviews te verzamelen, maar ook product reviews. Dit maakt het mogelijk voor klanten om hun ervaring met een specifiek product te delen; zodat toekomstige klanten meteen een accuraat beeld hebben van hun toekomstige aankoop. Dit verhoogt de conversie op ieder product, en genereert dus meer omzet per product. Sterker nog, dankzij onze Google Partnership, worden deze reviews geïndexeerd en zijn ze makkelijker vindbaar . Google shopping domineert de online shopping ervaring meer en meer, het is dus van uiterst belang dat jouw listing binnen Google zo goed mogelijk opvalt – en dit doe je natuurlijk met reviews!

Jouw stem is belangrijk!

Bij klantenvertellen draait alles om vertrouwen en jouw mening telt. We brengen scores tot leven met recente gemiddelden en laten zowel shop- als productreviews stralen, samen met Google. En als er iets misgaat? Geen zorgen, bij klantenvertellen kan elke review worden bijgesteld. Jouw feedback maakt een wereld van verschil. Laat van je horen en help bedrijven groeien.