Informatie voor consumenten

Klantenvertellen is specialist en marktleider in Nederland in klantbeoordelingen. Bedrijven zetten ons reviewsysteem in voor het verzamelen en publiceren van reviews. Zo krijg je als klant veel meer gevoel bij het bedrijf waarin je interesse hebt. Reviews zeggen namelijk veel over hoe de service van een bedrijf in elkaar steekt en over de kwaliteit van hun producten of diensten. Beoordelingen zijn voor bedrijven dan ook nog belangrijker geworden in een wereld waarin we ons vooral online oriënteren. Klantenvertellen is graag transparant over de werking van het reviewsysteem.

Zo herken je ons

Bedrijven die met het beoordelingssysteem van klantenvertellen werken herken je aan ons logo of gebruik van onze merknaam in combinatie met een specifieke widget. Onze klanten tonen deze vaak op hun website en in communicatie-uitingen. Als je hierop klikt kom je terecht bij alle reviews die zijn geschreven. Hier vind je een overzicht van een aantal van onze klanten en partners.

Zo zorgen we voor betrouwbare reviews

Wanneer je (online) een product of dienst hebt afgenomen bij een van onze klanten, word je uitgenodigd om een beoordeling achter te laten of kun je een ervaring delen op de reviewpagina. Die review bestaat vaak uit een korte vragenlijst, waarbij je de mogelijkheid hebt om hierop een toelichting te geven. Klantenvertellen doet er alles aan om onechte beoordelingen uit te filteren. Hiervoor maken we gebruik van een aantal ingebouwde barrières die de neppe reviews identificeert. Het is voor iedereen mogelijk om een beoordeling te rapporteren als er een vermoeden is dat deze niet echt is. Onze specialisten gaan vervolgens verder onderzoek doen. Beoordelingen kunnen niet worden aangepast of verwijderd door het bedrijf waar je een aankoop hebt gedaan of dienst afgenomen. Een bedrijf kan hier wel op reageren, zodat een eventuele klacht opgelost wordt. Ook negatieve ervaringen worden dus gewoon getoond. Eventueel wordt de gegeven review daarna aangepast, maar alleen de klant zelf kan dit doen. Bovendien verwijzen wij met een link altijd naar de originele beoordeling. Klantenvertellen kan een beoordeling wel verwijderen, maar doet dat alleen als deze niet aan onze richtlijnen voldoet of wanneer er persoonsgegevens worden gedeeld.

Kloppen al die positieve beoordelingen wel?

Ieder bedrijf heeft af en toe te maken met kritische beoordelingen of ontevreden klanten. Op elke review kan door hen gereageerd worden. Zo is het voor iedereen zichtbaar op welke manier een bedrijf omgaat met kritiek en of klachten worden opgelost. Zie je dat een bedrijf in korte tijd veel beoordelingen heeft gekregen? Het is mogelijk dat zij veel klanten tegelijk hebben gevraagd om een recensie te plaatsen. Bedrijven kiezen zelf wie ze hiervoor uitnodigen. De meeste van onze klanten doen dit op grote schaal en meestal zonder dat ze vooraf weten hoe de ervaring van een koper is geweest. Wij hebben hierover regelmatig overleg met onze klanten zodat we voorkomen dat er alleen bekende en goede klanten worden gevraagd voor een review. Het is niet alleen ongeloofwaardig, consumenten gaan het na verloop van tijd zelf ook opmerken. Wanneer je als ontevreden consument alleen positieve ervaringen op de website van een bedrijf leest maar je zelf nooit bent uitgenodigd voor een review dan werkt dit uiteindelijk niet in het voordeel van onze klant.

Waarom kan ik maar één beoordeling plaatsen?

Kopers van een product of dienst mogen één beoordeling schrijven over hun ervaringen met het bedrijf. Dit doen wij om misbruik te voorkomen. Tevreden klanten of bekenden van een bedrijf kunnen op deze manier de reviewscore niet of nauwelijks manipuleren. Onze systemen zijn zo ingericht dat we een melding ontvangen wanneer iemand probeert om meerdere reviews te geven. Het is wel mogelijk om meer dan één beoordeling te geven als je een andere dienst of ander product hebt gekocht bij hetzelfde bedrijf.

Kunnen klanten zelf beoordelingen aanpassen of verwijderen?

Beoordelingen kunnen niet worden aangepast of verwijderd door het bedrijf waar je een aankoop hebt gedaan of dienst afgenomen. Een bedrijf kan hier wel op reageren, zodat een eventuele klacht opgelost wordt. Ook negatieve ervaringen worden dus gewoon getoond. Eventueel wordt de gegeven review daarna aangepast, maar alleen de klant zelf kan dit doen. Bovendien verwijzen wij met een link altijd naar de originele beoordeling. Klantenvertellen kan een beoordeling wel verwijderen, maar doet dat alleen als deze niet aan onze richtlijnen voldoet of wanneer er persoonsgegevens worden gedeeld.

Hoe weet ik zeker dat reviews echt zijn?

Klantenvertellen
hecht veel waarde aan de betrouwbaarheid van reviews. Echte beoordelingen en verhalen, geschreven door klanten die daadwerkelijk een product of dienst hebben afgenomen. Ons reviewsysteem nodigt klanten actief uit voor het achterlaten van een beoordeling. Om de betrouwbaarheid van reviews te controleren hebben we in ons systeem barrières ingebouwd die ervoor moeten zorgen dat de gegeven beoordelingen afkomstig zijn van echte klanten. Soms gebeurt het toch dat een beoordeling onecht is. Wanneer je gebruikmaakt van ons reviewsysteem en dit vermoeden hebt, kun je de beoordeling rapporteren. Onze reviewspecialisten gaan de beoordeling vervolgens verder onderzoeken.

Klopt de reviewscore die ik in een widget zie staan?

De reviewscore die je hier ziet staan is de gemiddelde score over de laatste 12 maanden die klanten hebben achtergelaten.

Krijgt elke klant dezelfde mail om een review achter te laten?

Onze klanten kunnen e-mails personaliseren en verschillende versies versturen. Soms gebruikt een bedrijf jarenlang dezelfde mail voor het achterlaten van een review. Vaker worden deze uitnodigingen regelmatig aangepast of zijn er verschillende versies in omloop.

Hoe wordt de reviewscore berekend?

Op onze reviewpagina’s publiceren wij zowel de gemiddelde reviewscore van de afgelopen 12 maanden als wel de totale reviewscore, om zo een goed beeld te geven wat de actuele ervaring is met dit bedrijf. De cijfers worden berekend op basis van een gemiddelde en is niet afhankelijk van andere factoren.

Staan er reviews op de reviewpagina, die hiervoor een incentive hebben ontvangen?

Ons advies, richting bedrijven, is om geen incentive af te geven ten behoeve van een review. Onder incentives verstaan we kortings(bonnen), beloningen, spaarpunten, geschenkjes, etc. Dit kan namelijk als sturend ervaren worden en de bedoeling is dat een klantervaring zo objectief mogelijk beschreven wordt. Daarnaast hanteert Google ook bepaalde richtlijnen voor het gebruik van incentives bij reviews.
Lees hierover meer. Ondanks ons negatief advies, kunnen wij, als klantenvertellen, het niet voor de 100% uitsluiten dat bedrijven geen incentives afgeven. Wel is een bedrijf verplicht, conform de nieuwe wetgeving dit te vermelden bij de publicatie van deze reviews.

Wil je meer weten over de betrouwbaarheid van reviews? Neem dan contact met ons op!