Terug

Nieuwe regels voor reviews: de belangrijkste wijzigingen

Vanaf 28 mei 2022 gelden er nieuwe regels voor reviews. Een positieve ontwikkeling voor zowel de verkoper als de consument. Dankzij de nieuwe regels wordt het namelijk nog lastiger om nepreviews te plaatsen. Bij klantenvertellen gaan we al ver in het verifiëren van binnengekomen beoordelingen, vanaf 28 mei scherpen we onze werkwijze nog iets verder aan. In dit artikel leggen we uit wat er precies gaat veranderen en welke gevolgen dat heeft voor onze opdrachtgevers. Klantenvertellen is groot voorstander van de nieuwe wet- en regelgeving om online nepreviews tegen te gaan.

Dit gaat er veranderen: verbod op nepreviews
Reviews hebben pas echt waarde als ze zijn geschreven door klanten die een product of dienst daadwerkelijk hebben afgenomen. Helaas gebeurt het nog steeds dat er op reviewsites beoordelingen worden geplaatst door vrienden of bekenden, of juist door iemand die niet het beste met het bedrijf voor heeft. Die misleiding wordt vanaf 28 mei a.s. een heel stuk lastiger gemaakt door nieuwe Europese regelgeving. Door het aanscherpen van de regels krijgen kopers eerlijkere informatie voordat zij een aankoop doen. Reviews worden daardoor nog betrouwbaarder. Verkoop je online producten of diensten aan consumenten? Dan ben je verplicht om hen te informeren over hoe je omgaat met reviews. Daarnaast wordt verwacht dat je er alles aan doet om nepreviews te voorkomen.

Wat moet je zelf doen?
De nieuwe regels zijn niet vrijblijvend. Er wordt gecontroleerd op naleving door de ACM en de AFM. En de boetes zijn niet mals; deze kunnen oplopen tot 4% van de jaaromzet.
Dit is wat je moet doen:

• Vermeld op je site hoe je reviews verzamelt. Wij geven je onderaan dit artikel een aantal voorbeelden van teksten die je hiervoor kunt gebruiken en aansluiten bij de manier waarop dat bij via klantenvertellen gebeurt.
  • Vertel op welke manier je nepreviews tegengaat, hiervoor kun je ook de voorbeeldteksten gebruiken.
  • Zijn er producten of diensten gratis geleverd of was er sprake van een betaalde samenwerking? Dan moet dit duidelijk blijken uit de review.

Negatieve reviews zijn vervelend, maar je mag deze in principe niet verwijderen tenzij het een nepreview betreft en dit kunt aantonen.

Dit doet klantenvertellen
Het is ons doel om alleen echte reviews voor onze klanten te verzamelen. Daarom publiceren we alleen reviews die afkomstig zijn van de klanten van onze klanten. Dit zijn de kopers die na een online aankoop worden uitgenodigd om een beoordeling achter te laten.

Als klantenvertellen ziet dat een beoordeling wordt geplaatst zonder uitnodiging volgt een handmatige check om de echtheid van deze review te controleren. In dat geval vragen wij altijd om een aankoopbewijs. Indien niet aangetoond wordt dat er een aankoop heeft plaatsgevonden, dan wordt de review alsnog verwijderd. Dit gebeurt altijd binnen 72 uur. De quarantaineperiode voor reviews met een onvoldoende score vervalt per 1 juni. Steekproefsgewijs controleren we de automatisch geplaatste beoordelingen. Het is ons doel om bedrijven te helpen bij het verzamelen en publiceren van geverifieerde klantbeoordelingen. Of deze nu neutraal, positief of negatief zijn. De oriënterende klant kan op basis van deze beoordeling zelf de afweging maken om een aankoop te doen.

Voorbeeldteksten
De volgende teksten kun je gebruiken om klanten te informeren over de manier waarop reviews worden verzameld. Hiermee voldoe je aan de nieuwe regelgeving.

De reviews die op onze site staan worden door klantenvertellen verzameld en gecontroleerd op echtheid. Alle verzamelde beoordelingen zijn afkomstig van iemand die bij ons een aankoop heeft gedaan. Als dit niet het geval is, bijvoorbeeld omdat producten of diensten gratis zijn geleverd of er sprake was van een betaalde samenwerking, dan blijkt dit duidelijk uit de review. Wij doen er alles aan om nepreviews te voorkomen door te controleren of deze persoon bij ons bekend is en vragen een aankoopbewijs op als we de reviewer niet kennen. Nepreviews worden door ons verwijderd Meer informatie hierover vind je op de reviewpagina van klantenvertellen.

Wij verzamelen reviews via het platform van klantenvertellen. Alle beoordelingen worden gecontroleerd op echtheid. Zo weet je zeker dat de reviews die je hier leest afkomstig zijn van echte klanten. Na aankoop nodigen we al onze klanten uit om een beoordeling achter te laten. Als niet zeker is dat een review afkomstig is van een klant die iets heeft gekocht dan vraagt klantenvertellen om een aankoopbewijs. Zo voorkomen we nepreviews. Als een review wordt geplaatst nadat producten of diensten gratis zijn geleverd of er sprake was van een betaalde samenwerking, dan wordt dit duidelijk vermeld. Meer informatie hierover vind je op de reviewpagina van klantenvertellen.

Alleen klanten mogen vertellen
Het grondbeginsel van ons platform is dat alleen klanten een review mogen schrijven. Onze bedrijfsnaam zegt het al: klantenvertellen. In de overeenkomst die onze klanten met ons zijn aangegaan wordt dit duidelijk vermeld. Onze nacontrole wordt naar aanleiding van de nieuwe wet- en regelgeving opgeschroefd. Als we nepreviews aantreffen die op basis van een uitnodiging tot stand zijn gekomen, worden deze verwijderd en melding gemaakt bij de autoriteiten. Dagelijks werken we hard aan de technische verbetering van ons platform.

Er zijn naast deze blog nog meer bronnen waar je informatie over de wetswijziging kan vinden, neem ook eens een kijkje op Rijksoverheid, het webinar i.s.m. Thuiswinkel Waarborg, het webinar i.s.m. KvK & een blog van Team Nijhuis.