Terug

Jouw online reputatie is goud waard

Het is geen geheim dat reviews en klantenbeoordelingen vandaag de dag een enorm grote rol spelen in de customer-journey van jouw potentiële klanten. Voor veel B2C bedrijven is dit niets nieuws, maar tegenwoordig is dit even waar als het aankomt op B2B bedrijven. Veel B2B bedrijven laten reviews vaak achterwege omdat hun klantenbestand vaak complexer is. Niet alleen dat, de meeste B2B klanten zijn ook nog eens wederkerende klanten.

Klantenbeoordelingen vormen een fundamenteel onderdeel van de online reputatie voor je bedrijf, het is ook via deze beoordelingen dat bedrijven hun reputatie kunnen beheren. Klanten; tevreden, of ontevreden zullen altijd wel een manier vinden om hun mening over jouw bedrijf achter te laten. Het nadeel hiervan is dat de meeste klanten enkel geneigd zijn om een review te plaatsen op Google als ze een negatieve ervaring beleefden. De meeste klanten waar de ervaring wel goed was voelen zich natuurlijk minder geneigd om uit eigen initiatief op Google in te loggen en een review te plaatsen. Daarom geloven wij bij klantenvertellen dat door deze reviews proactief te verzamelen, de klanten met een goede ervaring ook hun mening zo gemakkelijk mogelijk kunnen delen.

Maar waarom zou ik als B2B bedrijf nu klantenbeoordelingen verzamelen?
Bij klantenvertellen hebben wij vier factoren geïdentificeerd dat de belangstelling van het verzamelen van reviews benadrukken:

1. Het opbouwen van vertrouwen: Potentiële klanten zijn vaak op zoek naar bewijs van de kwaliteit en betrouwbaarheid van een B2B-bedrijf voordat ze een beslissing nemen om met hen samen te werken. Klantenbeoordelingen bieden deze bewijzen, omdat ze afkomstig zijn van andere bedrijven die al ervaring hebben met het bedrijf. Dit kan helpen bij het opbouwen van vertrouwen en het vergroten van de kans dat een prospect klant wordt.
2. Feedback en verbetering: Klantenbeoordelingen kunnen B2B-bedrijven belangrijke feedback geven over de producten en diensten die ze aanbieden. Door deze feedback serieus te nemen, kan het bedrijf zijn aanbod verbeteren en zich beter afstemmen op de behoeften van klanten.
3. Vergroot zichtbaarheid: Klantenbeoordelingen kunnen ook bijdragen aan de zichtbaarheid van een B2B-bedrijf. Online beoordelingen en aanbevelingen kunnen bijdragen aan een betere zoekresultaten, wat potentiële klanten aantrekt en het merk van het bedrijf versterkt.
4. Mond-tot-mondreclame: Positieve klantenbeoordelingen kunnen fungeren als mond-tot-mondreclame voor een B2B-bedrijf. Dit kan op zijn beurt leiden tot meer verwijzingen en nieuwe klanten, wat de groei van het bedrijf kan stimuleren.

Hoe verzamel je meer beoordelingen als B2B bedrijf?
Maar hoe verzamel je nu reviews als B2B bedrijf? Bij klantenvertellen identificeren wij drie manieren dat cruciaal zijn voor het verzamelen van klantenbeoordelingen:

1. Maak het gemakkelijk voor klanten om beoordelingen te geven: Zorg ervoor dat klanten een eenvoudig en gemakkelijk te gebruiken platform hebben om hun beoordelingen te delen. Dit kan bijvoorbeeld een e-mail zijn met daarin een link naar een beoordelingspagina, of een pagina op de website van het bedrijf waar klanten hun beoordelingen kunnen achterlaten. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat het proces snel en gemakkelijk is, zodat klanten worden aangemoedigd om hun mening te delen. Met klantenvertellen is dit super gemakkelijk met de Easy Invite Link en de Review-Splitter!
2. Vraag om feedback op het juiste moment: Timing is cruciaal bij het verkrijgen van klantenbeoordelingen. Probeer om feedback te vragen op het moment dat de klant het meest tevreden is met uw bedrijf, bijvoorbeeld na een succesvolle afsluiting van een project of nadat een klantenservicemedewerker een probleem snel en effectief heeft opgelost. Ons klantenvertellen systeem is volledig aanpasbaar, dus jij kan kiezen wat het beste moment voor jouw bedrijf/product is om naar een review te vragen. Als je hier moeilijkheden mee hebt dan helpt één van onze review-specialisten je hier graag mee verder.
3. Benut jouw social media kanalen: jouw social media kanalen kunnen een geweldige manier zijn om feedback van klanten te verzamelen. Je kunt bijvoorbeeld uw klanten uitnodigen om hun mening te delen over uw bedrijf via een Facebook-bericht of een tweet.. Bovendien kun je sociale media gebruiken om klanten rechtstreeks uit te nodigen om een beoordeling achter te laten, bijvoorbeeld door middel van een privébericht. Door social media actief in te zetten voor het verzamelen van klantenbeoordelingen, kunt u meer feedback van klanten verzamelen en uw aanwezigheid op sociale media versterken. Dit is allemaal mogelijk via het klantenvertellen systeem, en dit gebeurt bovendien ook nog eens automatisch.

Conclusie
B2B of B2C reviews zijn een belangrijk onderdeel van jouw online strategie. Het is belangrijk voor de marketing; jouw online reputatie en product; waardevolle feedback van Klanten. Met klantenvertellen maken wij het actief verzamelen van reviews ook nog eens super gemakkelijk, zodat jij kunt focussen op wat echt telt: de beste service voor jou klanten aanbieden. Elk bedrijf is anders natuurlijk, daarom vinden wij het bij klantenvertellen belangrijk dat onze klanten altijd toegang hebben tot één van onze review specialisten om de beste strategie samen met jou te vinden. Het internet, en de reviews hierop zijn niet langer de toekomst maar het heden, is jouw bedrijf hier klaar voor?