Terug

Vanaf 2022 verbod op nepreviews

In het voorjaar van 2022 komt het kabinet met een verbod op het plaatsen van neprecensies op
internet. Dit doet het kabinet om consumenten beter te beschermen bij het doen van online
aankopen of het boeken van reizen.

Ruim 75% van de Nederlanders weegt online reviews mee in het beslissingsproces voor de online
aankoop van een product of dienst. Het is daarom belangrijk dat deze reviews betrouwbaar zijn en
dat consumenten echte reviews kunnen onderscheiden van nep reviews. Dit geldt uiteraard voor
zowel positieve als negatieve reviews.

In het nieuwe wetsvoorstel moet de aanbieder of het reviewplatform zelf controleren of de reviews
echt zijn. Klantenvertellen en Kiyoh opereren als onafhankelijke reviewpartijen en kunnen de
betrouwbaarheid van reviews waarborgen dankzij de voorwaarden welke zijn opgesteld in
samenwerking met de ACM (Autoriteit Consument & Markt). Deze voorwaarden schrijven namelijk al
voor dat de beoordelaar een klant moet zijn geweest bij het desbetreffende bedrijf. Om dit te
controleren worden er diverse controles en steekproeven uitgevoerd zodat de betrouwbaarheid
gewaarborgd kan worden.

De komende tijd gaan klantenvertellen en kiyoh onderzoeken wat er concreet verandert als gevolg
van deze nieuwe wetgeving. Als hier meer over bekend is zullen wij onze klanten hierover uiteraard
tijdig informeren.

Op woensdag 14-10-2021 is Hart van Nederland langs geweest op ons kantoor van Klantenvertellen
en Kiyoh om te vragen naar onze expertise over dit onderwerp. Dit item is terug te kijken via deze
link. Voor aanvullende vragen over dit onderwerp kan er contact opgenomen worden met één van
onze accountmanagers.