Terug

Winnaars SKB Awards 2022 bekend

Hoedemakers en Nikkels bouwbedrijf domineren op het erepodium

27 september 2022, Zoetermeer – De jaarlijkse uitreiking van de SKB Awards heeft deze
editie wederom een interessante wending gekregen. Daar waar vorig jaar Bouwbedrijf
Kamphuis uit Geesteren werd uitgeroepen tot meest klantgericht bouwbedrijf, domineren
nu Hoedemakers bouw en ontwikkeling en Nikkels bouwbedrijf. Hoedemakers pakt de
eerste plek in maar liefst twee categorieën: Kopersbegeleiding en Oplevering. En Nikkels
straalt bovenaan in de ranglijst van de categorie Meer- en minderwerk. Beide bedrijven
vind je ook nog op andere posities in de top 3.

Bouwbedrijven die zichzelf SKB’er noemen, zijn aangesloten bij Stichting Klantgericht Bouwen.
Deze bedrijven bouwen nieuwbouwwoningen en hebben klantgericht ondernemen* hoog in het
vaandel staan. Speciaal voor hen organiseert de stichting een jaarlijkse exclusieve
prijsuitreiking.

Categorieën SKB Awards
De prijzen zijn toegekend in meerdere categorieën, te weten:
• Kopersbegeleiding
• Meer- en minderwerk
• Oplevering

KOPERSBEGELEIDING AWARD: HOEDEMAKERS BOUW EN ONTWIKKELING
De award voor beste kopersbegeleiding is uitgereikt aan Hoedemakers. Directeur Marc
Hoedemakers: “We hebben ons in een paar jaar tijd herpakt dankzij verbetertrajecten en het
duidelijke doel om gemiddeld op minstens een 8,0 uit te komen. En dat is gelukt! Een mooie
prestatie van ons team, maar ook van partners waarmee we samenwerken. Alle schakels moeten
kloppen om de klantreis tot de leuke ervaring te maken die wij wensen voor onze klanten”.
Hoedemakers kan tevreden zijn met haar prestaties, nu ze boven het magische getal 8 uitkomt
op het gebied van oplevering en kopersbegeleiding (resp. 8,1 en 8,2). “Dat is ons mede gelukt
dankzij de rapportages van SKB, waaruit wij heel veel informatie halen om ons te verbeteren. Zo
hebben wij in de afgelopen tijd veel meer energie gestoken in het verbeteren van de
communicatie met onze kopers, de oplevering en nazorg.”

2e plaats: Nikkels bouwbedrijf – Twello
Nikkels staat zowel op de eerste plek in de categorie Meer- en minderwerk, als op de tweede
plaats in de categorie Kopersbegeleiding. Directeur Emiel Nikkels over de werkwijze van de
kopersbegeleiders: “Bij ons hoeven kopers niet aan de voorkant direct alle keuzes te maken, we
doseren die momenten. We nemen hen gedurende het hele proces mee en hanteren drie
sluitingsdata, zodat we daar samen naartoe werken. Volgens mij werkt dat heel prettig voor
iedereen en zorgt dat voor een meer ontspannen traject.”

3e plaats: BM van Houwelingen – Hardinxveld-Giessendam
Kopersbegeleider Kelly van Hout: “Sinds 2021 hebben we een herziene focus op
kopersbegeleiding en het is mooi dat we dat nu terugzien in het resultaat! Wij menen dat het te
maken heeft met de wijze waarop we sámen met de koper het proces doorlopen; we zien het
niet als een zakelijk traject, maar behandelen en begeleiden de klant zoals we dat zelf ook
zouden willen. En we hebben ons team heel sterk staan; vijf kopersbegeleiders die onderling
goed communiceren en van elkaar op aan kunnen. Deze positie in de SKB Awards is voor ons een
stimulans het nóg beter te doen om volgend jaar in de ranglijst te stijgen.”

MEER- EN MINDERWERK AWARD: NIKKELS BOUWBEDRIJF
En dan de categorie Meer- en minderwerk, waarin Nikkels bouwbedrijf zich de meest
klantgerichte bouwer mag noemen. Emiel Nikkels: “De kracht zit hem vooral in het managen
van de verwachtingen. We maken aan de voorkant duidelijk wat wel en niet mogelijk is. We zijn een
seriematig ingestelde nieuwbouwer wat anders is dan een bouwer die één enkel droomhuis
voor een klant realiseert. We zijn eerder te vergelijken met de auto-industrie; bepaalde opties
kun je kiezen, andere niet. We zijn daar eerlijk over, al vanaf de aftrap bij de makelaar, waar we
samen met kopersbegeleiding en projectleiding een startoverleg voor het verkoopmoment
hebben. We beloven niet meer dan we waar kunnen maken, maar denken binnen de
mogelijkheden natuurlijk graag mee met onze klanten om hun eigen droomhuis te realiseren.”

2e plaats: Hoedemakers bouw en ontwikkeling – Rosmalen
Hoedemakers ontvangt een 7,7 als het gaat om ‘het inspelen op extra wensen tijdens de bouw’.
Marc Hoedemakers: “Dat is tweeledig; aan de ene kant bieden we bij voorbaat al een uitgebreid
pakket en aan de andere kant staan wij open voor de ideeën en wensen van kopers. Als zij met
iets komen dat haalbaar is, dan doen we er alles aan om dat te realiseren. Sterker nog: Als wij
denken dat het interessant is voor mensen, dan informeren wij ook de andere kopers in het
project. Dat is klantgericht maar kan ook prijs- of procesvoordelen opleveren.”

3e plaats: Riz Bouw – IJsselstein
Het bedrijf uit IJsselstein is al meer dan 60 jaar een begrip in de regio. Projecten worden door
Riz Bouw zelfstandig of in bouwteamverband uitgevoerd. Het bedrijf laat weten: “Omdat wij
altijd dicht bij onze opdrachtgevers of kopers staan, kunnen we optimaal inspelen op wensen.
Kenmerkend aan onze uitvoering zijn de korte lijnen. Ook dat zie je terug in de beoordeling van
kopers als het gaat om het maatwerkpakket.”

OPLEVERING AWARD: HOEDEMAKERS BOUW EN ONTWIKKELING
En zo staat Hoedemakers voor een derde keer op het podium. Ook in deze categorie heeft het
bedrijf felicitaties in de vorm van bloemen, taart én een eervol certificaat ontvangen. Terecht,
want Hoedemakers krijgt maar liefst een 8,8 voor ‘de tijd die uitgetrokken wordt bij oplevering’.
Marc Hoedemakers: “Voor ons niet meer dan logisch, dát is het moment waar iedereen op heeft
gewacht, het moet een feestje zijn. Natuurlijk loop je dan alles rustig door met de koper, leg je
zaken uit en neem je de tijd voor alle vragen die leven en laat je hem of haar op zijn gemak
voelen.” Dit wordt enorm op prijs gesteld door de klant: de tijd en ruimte die geboden wordt om
écht even te landen. Om het écht allemaal te begrijpen. Dat ziet Hoedemakers goed en daarom
krijgt het ook 8-plus beoordelingen op meerdere vlakken in deze categorie.

2e plaats: Adriaan van Erk Bouw – Bergambacht
Directeur Arie Houweling: “We zijn meerdere malen meest klantgerichte bouwer van Nederland
geweest, en juist in de afgelopen jaren lukte ons dat minder goed. Ik ben uiterst tevreden en
trots dat we de kwaliteit van oplevering weer omhoog hebben gebracht; dat is loon naar werk!
We zijn erop gaan schakelen en hebben meer focus op elke stap in het proces waarin iedereen
beter moet scoren; ook de man die het kitwerk levert. Het motto: als je het doet, doe het dan in
één keer goed. Ik ben trots op onze mensen en organisatie; een knappe prestatie. En voor de
koper is een oplevering nu weer een ‘groter’ feestje!”

3e plaats: Nederlandse Bouw Unie – Etten-Leur
Adjunct-Directeur Projectontwikkeling Séverine Blok: “We zijn heel trots op de 7,7 die we van
onze kopers ontvangen in deze categorie! Het is het moment van de waarheid bij oplevering; we
hebben vroeger vaak gezegd ‘zorg voor zo min mogelijk opleverpunten’. Nu zijn we van mening
dat dit juist discussies in de hand werkt. Het gaat erom dat de oplevering een feestje is, en daar
zorgen we gewoon voor. Als iets niet in orde is, regelen we het. Oplevering is absoluut een
onderwerp van onze procesbewaking. Dankzij SKB krijgen we daar meer inzicht in en kunnen
we het proces steeds verder verbeteren.”

*Over SKB en klantgericht bouwen
SKB’ers vragen uitgebreide feedback aan hun klanten op verschillende momenten tijdens het

bouwproces. De vele antwoorden van klanten geven een schat aan informatie. Een SKB-er kan
daarmee allerlei klantprocessen in zijn bedrijfsvoering nog beter analyseren en het geeft de
klant de kans zowel tijdens als na de bouw van zijn woning ervaringen te delen met het
bouwbedrijf. De analyses worden realtime in managementrapportages gedeeld met deze
bedrijven, evenals de benchmarks; hoe doen andere bedrijven het gemiddeld op vergelijkbare
onderdelen in het proces? Bedrijven die aangesloten zijn bij SKB zijn ook vindbaar op de
vergelijkingswebsite in de woningbouw: bouwnu.nl.

Zie ook www.klantgerichtbouwen.nl voor meer informatie over de stichting.